Tommy Solberg smiler når han tenker tilbake på sin karrierestart i datasenterbransjen for 16 år siden.
Det som startet som et tilfeldig oppdrag for et elektrofirma i 2009, har blitt til en spennende reise gjennom en bransje i eksplosiv vekst. "Det var litt som å starte i oljebransjen under oppstarten av oljeeventyret – en gründeropplevelse," sier Tommy om de tidlige årene i det som den gang var en relativt ny industri i Norge.I dag er den erfarne datasenterveteranen Site Manager for Skygards nye anlegg i Hovinbyen - et prosjekt som setter nye standarder for hvordan datasenter kan bygges og driftes i Norge. Med sin brede erfaring var Tommy det naturlige valget da Skygard skulle bygge sitt team.
Tre pilarer for fremtidens datasenter
For Tommy og Skygard handler det nye datasenteret om tre grunnleggende verdier som skiller dem fra konkurrentene: bærekraft, lokalt eierskap og sikkerhet.Bærekraft står høyt på listen. Anlegget i Hovinbyen skal levere overskuddsvarme til 12 000 boliger i Oslo. Dette er en imponerende sirkulærøkonomi-løsning som sikrer god nytte av energien. "Vi skal være pionerer innen bærekraft," forklarer Tommy, og understreker hvordan selskapet konsekvent velger de mest miljøvennlige løsningene.I en bransje dominert av utenlandske aktører, trekker Skygards norske røtter til seg både kunder og ansatte som ønsker å jobbe for et selskap med norske verdier. "Vi jobber med kunder som har et viktig samfunnsoppdrag," sier Tommy, og peker på hvordan det norske eierskapet gjenspeiler seg i hele selskapets tilnærming.Sikkerhet er avgjørende, og legger grunnlaget for Skygard's tilnærming til utvikling og drift av det nye datasenteret. Alle som skal jobbe på anlegget må godkjennes opp til "konfidensielt" nivå, og bygget er designet for å tåle alt fra solstormer til potensielle trusler fra fremmede makter. "Forvaret er en av få som har samme blikket på sikkerhet som vi har," forklarer Tommy. Selv leverandører og entreprenører må gjennom autorisasjonssamtaler og sikkerhetsgodkjenning før de får tilgang.
Kvalitet tiltrekker seg talenter
Tommy er tydelig på filosofien bak prosjektet og at strategien fungerer. Da Skygard utlyste stilling som servicetekniker fikk vi overraskende god respons - langt over forventning i en bransje hvor det er stor konkurranse om disse talentene. Blant søkerne var det et bredt spekter av erfaring, fra ROV-piloter som har styrt undervannsoperasjoner til rørleggere med industribakgrunn."Vi er opptatt av å bygge sterke, tverrfaglige lag, og plukker folk med forskjellige utgangspunkt," forklarer Tommy om rekrutteringsstrategien. «Det er også viktig for oss å ikke bare rekruttere folk med god teknisk kompetanse, men som også deler verdiene Skygard står for. Flere av våre nyansatte oppgir at de har søkt seg til oss blant annet på grunn av vårt fokus på bærekraft og norsk eierskap.»Tommy opplever at det er stor interesse for hva Skygard bygger. Han tror Skygard har stor tiltrekningskraft fordi folk vil være med på noe meningsfylt.For Tommy, som har fulgt bransjen i 20 år og opplevd både høyder og nedturer, representerer Skygard-prosjektet et høydepunkt i karrieren. Han har fire til seks møter daglig og jobber ofte på kveldstid for å få alt til å gå opp, men brenner for oppgaven. "Det er en stilling som favner ulike fagområder og oppgaver," sier han om jobben som site manager, men det er nettopp denne variasjonen og muligheten til å bygge noe nytt fra bunnen av som motiverer ham.