Kontinuerlig forbedring som drivkraft: Møt Skygards nye driftssjef

Da Shipra Kansal i år tok over som Director of Operations i Skygard, brakte hun med seg mer enn ti års erfaring fra telekom- og datasenterbransjen. For Kansal handler jobben ikke bare om å sørge for oppetid, men om å bygge en organisasjon som leverer trygg og bærekraftig drift, 24/7.
Fra India til NorgeKansal er opprinnelig fra India og flyttet til Norge i 2012. Hun startet karrieren i telekombransjen, men oppdaget raskt at datasenterindustrien var i sterk vekst og fullt av muligheter for utvikling.- Sammenlignet med telekombransjen er datasenterbransjen ekstremt dynamisk. Det er hele tiden nye teknologier, nye behov og mye som skjer. Det gjør det utrolig gøy å jobbe i denne bransjen, sier hun.Før hun kom til Skygard jobbet Kansal i et annet datasenterselskap. Der ledet hun først det nordiske operasjonsteamet, før hun fikk ansvar for drift (operational strategy) i hele Europa.– Jeg har jobbet med det vi kaller critical operations, altså samfunnskritiske funksjoner. Jobben vår var å sørge for at tjenestene alltid var oppe, og å jobbe proaktivt med å redusere risiko og feil i den tekniske infrastrukturen. Tilgjengelighet er nøkkelordet, både jeg og teamet har vært tilgjengelig 24/7, forteller hun.Sikkerhet og bærekraft som drivkraftGrunnen til at Kansal valgte å bli en del av Skygard var selskapets tydelige fokus på sikkerhet og bærekraft.– Når man bygger datasentre handler det ikke bare om teknologi. Det handler også om hvordan vi kan være innovative på sikkerhet og bærekraft, og implementere nye løsninger som gjør anleggene mer robuste og miljøvennlige. Dette er fremtiden, og jeg ønsket å være en del av et selskap som tar dette på alvor, sier hun.Kontinuerlig forbedring for kundeneSom Director of Operations bruker Kansal mesteparten av tiden på å etablere policyer, prosedyrer og retningslinjer for drift, og å drive kontinuerlig forbedring.– Kundene har ikke nødvendigvis et kontraktsfestet krav om at vi alltid skal bli bedre, men de forventer det. Derfor ser vi hele tiden etter forbedringspunkter og måter å gjøre driften enda mer effektiv og bærekraftig på, sier hun.For Kansal er oppetid og bærekraft to sider av samme sak.– Å drifte datasentre mer bærekraftig er ikke bare bra for miljøet, men gir også mer stabile tjenester for kundene. Det henger tett sammen, sier hun.Bygger bro mellom kontor og datasenterSelv om hun har base på hovedkontoret på Skøyen, legger Kansal vekt på å besøke datasentrene jevnlig.– Teamet mitt sitter på datasentrene, og det er viktig for meg å være til stede. Jeg prøver å være der minst en gang i uken, sier hun.Med Kansal ved roret styrker Skygard sin posisjon som en fremtidsrettet aktør i datasenterbransjen. Hennes fokus på både sikkerhet og bærekraft skal sikre at kundene ikke bare får maksimal oppetid, men også løsninger som er rigget for morgendagens behov.